W dniu 9 marca 2016r w Kościele Niepokalanego Poczęcia Najświętszej Maryi Panny w Warszawie przy ul Dewajtis 3 miało miejsce ciekawe wydarzenie artystyczne. Międzynarodowe Centrum Dialogu Międzykulturowego i Międzyreligijnego Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie zorganizowało koncert pt. REDEMPTOR Tajemnica Odkupienia w śpiewie gregoriańskim i ambrozjańskim z improwizacjami saksofonowymi, którego wykonawcami byli:
Paweł GUSNAR – saksofon sopranowy
Schola Gregoriana CLAMAVERUNT IUSTI w składzie:
Solo:
Anna Krzysztofik, Anna Mitura, Izabela Piotrowska, Ewelina Podrażka
Schola:
Katarzyna Bałdyga, Emilia Dudkiewicz, s. Gregoria Dworakowska OSB, Maria Muszyńska, Diana Sobolewska, Małgorzata Sołtyk
Michał SŁAWECKI ? dyrygent
Emilia DUDKIEWICZ – koncepcja i prowadzenie.
Uroczystość rozpoczął ks. prof. Henryk Skorowski Koordynator Międzynarodowego Centrum Dialogu Międzykulturowego i Międzyreligijnego UKSW ciepło i serdecznie witając artystów i liczne grono gości, a następnie zrobił krótkie wprowadzenie, które zatytułował pustynne wielkopostne zamyślenia. Kończąc swoje wystąpienie poprosił o zabranie głosu Magnificencję ks. prof. Stanisława Dziekońskiego Rektora UKSW.
Po wstępach tak znamienitych osób rozpoczęła się część artystyczna wieczoru, która mocno wpisuje się w przeżywany właśnie okres Wielkiego Postu.
REDEMPTOR Tajemnica Odkupienia to autorski program opracowany przez Emilię Dudkiewicz, łączący najstarszy śpiew Kościoła z improwizacjami saksofonowymi, którego treść koncentruje się wokół tajemnicy Odkupienia.
Poszczególne części koncertu (Prolog ? Syn Boży ? Zbawiciel świata ? Odwieczny i najwyższy Król ? Matka Odkupiciela ? Konkluzja) zostały połączone komentarzami nawiązującymi do myśli Sługi Bożego Kardynała Stefana Wyszyńskiego, a każdy blok zamyka modlitwa.
Śpiew gregoriański, jako integralny i najstarszy śpiew Kościoła jest muzyką, która w najpełniejszy sposób dotyka źródeł chrześcijaństwa.
Zestawienie mistycznego śpiewu gregoriańskiego z saksofonem, który jest młodym historycznie instrumentem i propozycja pokazania go w zupełnie inny sposób wskazuje na ścisły związek współczesności z korzeniami chrześcijaństwa, rozpoczętego w Polsce w momencie chrztu.
Śpiewy gregoriańskie usłyszeliśmy w wykonaniu pań, co jest rzeczą nadzwyczaj rzadką. Zespół Mulierum Schola Gregoriana Clamaverunt Iusti, tworzą absolwentki muzykologii Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie oraz studentki warszawskiego Uniwersytetu Muzycznego im. Fryderyka Chopina.
Mulierum Schola Gregoriana Clamaverunt Iusti to zespół specjalizujący się w wykonywaniu i popularyzacji śpiewu gregoriańskiego. Kierownikiem artystycznym
i dyrygentem zespołu jest Michał Sławecki. Zespół realizuje projekty łączące najstarszy
śpiew Kościoła ze współczesnym językiem muzycznym, gdzie obok wybranych z tradycji gregoriańskiej i ambrozjańskiej utworów, istotną rolę odgrywa partia saksofonu.
Śpiew gregoriański wykonywany w dniu 9 marca 2016r.w fascynującej atmosferze ciemnego, nastorojowego wnętrza kościoła pokamedulskiego rozświetlonego jedynie płomykami świec pozwolił oderwać się od zabieganej codzienności i zanurzyć na chwilę w innej rzeczywistości.
Koncert był prawdziwą ucztą duchową. Chorał gregoriański Schola Gregoriana Clamaverunt Iusti w połączeniu z muzyką saksofonową w wykonaniu Pawła Gusnara należącego do światowej czołówki wirtuozów tego instrumentu był wspaniałym przygotowaniem do wejścia w zbliżającą się liturgię Zmartwychwstania Pańskiego.
Spektakl REDEMPTOR Tajemnica Odkupienia w śpiewie gregoriańskim
i ambrozjańskim z improwizacjami saksofonowymi przygotowany i opracowany przez Emilię Dudkiewicz udowodnił, że ?uduchowiona, piękna muzyka, niezmienna od setek lat ?nie zestarzała się ani trochę, żyje, niesiona siłą tradycji i pomaga wznosić duszę ku niebu również współczesnemu człowiekowi. Śpiew liturgiczny z motywami saksofonowymi, pełny powagi
i wdzięku, lekkości i majestatu, a nade wszystko ? piękna rozgrzał serca publiczności, bo mimo dotkliwego chłodu wszyscy wyrwali do końca?.
Dziękujemy tym, którzy zechcieli przyjść i słuchając, włączyć się w śpiew wieków.