Przejdź do treści

Curiositá- zjawiska osobliwe w sztuce, literaturze i obyczaju

Spis treści

  • Jakub Pokora
    Wprowadzenie / 5
  • Michał Mencfel
    Osobliwy czyli jaki? Kategoria niezwykłości w kulturze naukowej, artystycznej i kolekcjonerskiej epoki nowożytnej / 10
  • Jolanta Czerzniewska
    Cabinet, kammera,studiolo. Konstrukcja wiedzy o niezwykłych przedmiotach i sztuce / 26
  • Antoni Romuald Chodyński
    Człowiek w mikrokosmosie rzeczy rzadkich i dziwnych (XIII-XVIII w.) / 50
  • Barbara Niebelska-Rajca
    Maraviglia, novitá, difficoltá. Problemy wczesnonowożytnej estetyki niezwykłości / 66
  • Justyna Guze
    Od ghiribizzo do capriccio – z dziejów pewnego pojęcia artystycznego od Lomazza do Encyklopedii Diderota i d’Alemberta. Próba podsumowania stanu badań / 84
  • Joanna Sikorska
    Między Hanndzaichen i Curipsitá – sygnatura rycin w XV i na początku XVI w. / 96
  • Joanna A.Tomicka
    Curiosité? – Rzecz o interpretacji, interpretacja rzeczy. Z zagadnień ikonografii i techniki w grafice XVI-XVIII w. / 108
  • Magdalena Górska
    Curiosa i curiositas w emblematyce XVI-XVIII w. / 120
  • Kamila Kłudkiewicz
    Hôtel Drouot et la curiosité- o sprzedaży curiosité na paryskim rynku sztuki w latach 80.XIX w. / 134
  • Jakub Adamski
    Dziwaczna hybryda czy twórcza innowacja? O problemie hal z poligonalnym chórem zintegrowanym w architekturze gotyckiej / 146
  • Jolanta Polanowska
    Projekt podziemnego ogrodu w pałacu Franciszka Ksawerego Branickiego w Warszawie – dzieło Szymona Bogumiła Zuga / 160
  • Anna Wiśnicka
    Bajkowy mecenat szalonego króla. Bawarskie recydencje królewskie pod rządami Ludwika II Wittelsbacha / 182
  • Karolina Prymlewicz
    Smak „na wspak”. Dekadencka kolekcja sztuki Gabriela D’Annunzia i jej literackie analogie w tekstach pisarza oraz w powieście Jorisa-Karla Huysmansa / 196
  • Magdalena Bogusławska
    Wyspy szczęśliwe Josipa Broza Tity. Kategoria osobliwości a społeczne praktyki władzy / 214
  • Dominika Budzanowska
    Atopiá greckich filozofów (na wybranych przykładach) / 230
  • Krzysztof Gombin
    Co za widok osobliwy i gorszący…, czyli o kuriozach trybunalskich / 246
  • Katarzyna Chrudzimska-Uhera
    W oparach zakopianiny. Absurd jako koncept życia i twórczości „pkolenia synów” / 256
  • Michał Janocha
    Pieta z Powroźnika czyli osobliwej historii koncept osobliwy / 268
  • Paweł Drabarczyk
    Wizerunek Virgen del Cerro jako symbol andyjskiego baroku hybrydycznego / 278
  • Izabella Powalska
    Dziwy, gusła i upiory. Fantastyka w ilustracji polskiej drugiej połowy XIX w. / 288
  • Katarzyna Przywoźna-Leśniak
    Fajanse z Delft jako zjawisko osobliwe / 203
  • Agnieszka Bender
    Dawne łoża i łóżka- typowe i nietypowe przykłady / 312
  • Katarzyna Bogacka
    Osobliwości insygniów władzy kościelnej. Przykład pastorału opata Jana Ponętowskiego / 324
  • Anna Grochala, Ewa Martyna
    Dzieje Polski zaklęte w kameach / 334
  • Aleksandra Janiszewska
    Kilka słów o niezwykłości innego-konstuowanie czarnego ciała w Popiersiu Murzynki Jean-Baptiste Carpeaux / 350
  • Izabela Kopania
    Négres-pies, różnorodność ras ludzkich i imaginacja matki. O portretach czarnoskórych chorych na piebaldyzm / 358
  • Urszula Olbromska
    Fajka frywolna a nawet nieprzyzwota… Z historii fajki faktów kuriozalnych kilka / 374
  • Anna Maj
    Kraszuarka-niezwykły przedmiot z łazienki i salonu / 394
  • Dorota Zahel
    Dziedzictwo Kunstksamery. Przedmioty osobliwe w zbiorach Muzeum Narodowego Ziemii Przemyskiej / 400
  • Izabela Kamińska
    Elementy łowieckie kunstkamer- Cabinet de la Licorne w Musée de la Chasse et de la Nature w Paryżu / 414
  • Artur Badach
    Wyobrażenia delfina i wieloryba w sztuce na ziemiach polskich od XVI do początku XIX w. / 424
  • Marta Skwirowska
    Curiosidades mexicanas, czyli o osobliwości w sztuce ludowej Meksyku / 442
  • Indeks osób / 462
14 listopada 2017