Spis treści
- Jakub Pokora
Wprowadzenie / 5
- Michał Mencfel
Osobliwy czyli jaki? Kategoria niezwykłości w kulturze naukowej, artystycznej i kolekcjonerskiej epoki nowożytnej / 10
- Jolanta Czerzniewska
Cabinet, kammera,studiolo. Konstrukcja wiedzy o niezwykłych przedmiotach i sztuce / 26
- Antoni Romuald Chodyński
Człowiek w mikrokosmosie rzeczy rzadkich i dziwnych (XIII-XVIII w.) / 50
- Barbara Niebelska-Rajca
Maraviglia, novitá, difficoltá. Problemy wczesnonowożytnej estetyki niezwykłości / 66
- Justyna Guze
Od ghiribizzo do capriccio – z dziejów pewnego pojęcia artystycznego od Lomazza do Encyklopedii Diderota i d’Alemberta. Próba podsumowania stanu badań / 84
- Joanna Sikorska
Między Hanndzaichen i Curipsitá – sygnatura rycin w XV i na początku XVI w. / 96
- Joanna A.Tomicka
Curiosité? – Rzecz o interpretacji, interpretacja rzeczy. Z zagadnień ikonografii i techniki w grafice XVI-XVIII w. / 108
- Magdalena Górska
Curiosa i curiositas w emblematyce XVI-XVIII w. / 120
- Kamila Kłudkiewicz
Hôtel Drouot et la curiosité- o sprzedaży curiosité na paryskim rynku sztuki w latach 80.XIX w. / 134
- Jakub Adamski
Dziwaczna hybryda czy twórcza innowacja? O problemie hal z poligonalnym chórem zintegrowanym w architekturze gotyckiej / 146
- Jolanta Polanowska
Projekt podziemnego ogrodu w pałacu Franciszka Ksawerego Branickiego w Warszawie – dzieło Szymona Bogumiła Zuga / 160
- Anna Wiśnicka
Bajkowy mecenat szalonego króla. Bawarskie recydencje królewskie pod rządami Ludwika II Wittelsbacha / 182
- Karolina Prymlewicz
Smak „na wspak”. Dekadencka kolekcja sztuki Gabriela D’Annunzia i jej literackie analogie w tekstach pisarza oraz w powieście Jorisa-Karla Huysmansa / 196
- Magdalena Bogusławska
Wyspy szczęśliwe Josipa Broza Tity. Kategoria osobliwości a społeczne praktyki władzy / 214
- Dominika Budzanowska
Atopiá greckich filozofów (na wybranych przykładach) / 230
- Krzysztof Gombin
Co za widok osobliwy i gorszący…, czyli o kuriozach trybunalskich / 246
- Katarzyna Chrudzimska-Uhera
W oparach zakopianiny. Absurd jako koncept życia i twórczości „pkolenia synów” / 256
- Michał Janocha
Pieta z Powroźnika czyli osobliwej historii koncept osobliwy / 268
- Paweł Drabarczyk
Wizerunek Virgen del Cerro jako symbol andyjskiego baroku hybrydycznego / 278
- Izabella Powalska
Dziwy, gusła i upiory. Fantastyka w ilustracji polskiej drugiej połowy XIX w. / 288
- Katarzyna Przywoźna-Leśniak
Fajanse z Delft jako zjawisko osobliwe / 203
- Agnieszka Bender
Dawne łoża i łóżka- typowe i nietypowe przykłady / 312
- Katarzyna Bogacka
Osobliwości insygniów władzy kościelnej. Przykład pastorału opata Jana Ponętowskiego / 324
- Anna Grochala, Ewa Martyna
Dzieje Polski zaklęte w kameach / 334
- Aleksandra Janiszewska
Kilka słów o niezwykłości innego-konstuowanie czarnego ciała w Popiersiu Murzynki Jean-Baptiste Carpeaux / 350
- Izabela Kopania
Négres-pies, różnorodność ras ludzkich i imaginacja matki. O portretach czarnoskórych chorych na piebaldyzm / 358
- Urszula Olbromska
Fajka frywolna a nawet nieprzyzwota… Z historii fajki faktów kuriozalnych kilka / 374
- Anna Maj
Kraszuarka-niezwykły przedmiot z łazienki i salonu / 394
- Dorota Zahel
Dziedzictwo Kunstksamery. Przedmioty osobliwe w zbiorach Muzeum Narodowego Ziemii Przemyskiej / 400
- Izabela Kamińska
Elementy łowieckie kunstkamer- Cabinet de la Licorne w Musée de la Chasse et de la Nature w Paryżu / 414
- Artur Badach
Wyobrażenia delfina i wieloryba w sztuce na ziemiach polskich od XVI do początku XIX w. / 424
- Marta Skwirowska
Curiosidades mexicanas, czyli o osobliwości w sztuce ludowej Meksyku / 442
- Indeks osób / 462